Postnords åtgärder skapar förluster för småföretag och landsbygdsområden
Det är en djupt rotad tradition i Sverige att betrakta postservice som en grundläggande rättighet, tillgänglig för varje individ var de än befinner sig i landet.
Därför känner vi en djup besvikelse när vi ser att Postnord, innehavare av monopolet på spårbara småpaket genom varubrev, tar beslut som negativt påverkar småföretag och konsumenter i mindre orter.
Postnords misslyckade varubrevshantering.
Postnord har bestämt att från och med nu begränsas inlämningen av varubrev till postkontor, som enbart finns i urbana områden.
Denna bild utgör en annons.För att göra en beställning, klicka på fotot.
Som en följd måste företag som distribuerar små och lätta artiklar nu vända sig till dyrare paketsändningar för att kunna ge sina kunder spårbarhet.
Detta val innebär inte bara stigande kostnader för företagen, utan också för konsumenterna.
Det handlar inte bara om att kostnaderna ökar.
Det är en fråga om den grundprincip att varje medborgare ska ha lika tillgång till posttjänster.
Landsbygdsområden, som redan brottas med olika servicebrister, blir återigen förbigångna.
Detta är en tung slag för småföretag som förlitar sig på att kunna frakta varor både kostnadseffektivt och spårbart.
De måste nu välja mellan att själva stå för de ökade kostnaderna eller att överföra dem på sina kunder.
Varje val här är ohållbart i det långa loppet och kan orsaka en nedgång i konkurrenskraften för svenska företag.
Det är också en fråga om rättvisa.
Som ett statligt ägt bolag bör Postnord handla i enlighet med allmänhetens intressen.
Det strider mot denna princip att försvåra tillgången till grundläggande posttjänster för en betydande del av befolkningen.
Varje del av Sverige ska kunna nyttja likvärdiga villkor för kommers och kommunikation.
Det konstiga är att Postnord faktiskt besitter ett nätverk av paketombud som skulle kunna hantera varubrev om de bara instruerades.
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.