Svedala kommun: Från sistaplatsen till nummer 44 – är det en iscensatt succé?

Upplysning: Sveriges minst företagsvänliga kommun

Mellan 2017 och 2020 försämrades Svedala kommuns position avsevärt i Svenskt Näringslivs mätning av företagsvänlighet.

Kommunhuset_uti_Svedala

Många företagare vittnade om att de aldrig fick hjälp, men däremot ständigt nya avgifter och utredningar – ofta för småsaker.

Inspektionsavgiften uppgick till 1400 kr per timme

Entreprenörer talade om en daglig tillvaro under ständig stress för nya revisioner, regelbundet startade av kommunen genom att söka igenom företagens webbsidor, etiketter och angränsande.

Att ifrågasätta en avgift eller inspektion kunde leda till ytterligare utredningar och ännu fler avgifter.

Kommunen innehade makt att avsluta företags verksamhet, och flertalet småföretagare upplevde sig som kraftlösa inför byråkratin.

Misstro och flykt från företag

Följaktligen avslutade företagarföreningar i Svedala all kontakt med kommunstyrelsen

Flera företag valde att flytta ut eller undvek att etablera sig i kommunen

Svedala blev känd som den mest företagsovänliga kommunen i Sverige

och denna situation rapporterades genomgående i media över hela landet

Förändringen skedde – dock inte via reformer


Det hade varit lätt att fixa dessa problem genom att:

Uppmana inspektörer att assistera, ej stjälpa, företagen

  • Fastställa en övre gräns för inspektionskostnader
  • Minimera antalet inspektioner till ett minimum
  • Ställa in rimliga tidsperioder och lära upp inspektörer gällande företagens värde
  • Istället för att ta itu med reformer av tillsynen, tog kommunen ett annat beslut.

    Fokus lades på att förbättra bilden av Svedala bland de företag som har rösträtt i Svenskt Näringslivs enkät.

    Kommunen anlitade två specialister för att förbättra sin placering, skickade ut nyhetsbrev, utökade sin webbsida, initierade en tidning och sociala mediekanaler och profilerade sig som den bästa företagskommunen i Sverige på sin webbplats och vid olika evenemang.

    Miljonrullningen med kommunens pengar startade.

    Resultat: En raketklättring i rankingen


    Från en position på plats 236 under 2020 har Svedala avancerat till plats 44 år 2024, vilket representerar den mest notabla utvecklingen i Skåne över de senaste fem åren

    Svedala kommun har år efter år höjt sitt betyg i Svenskt Näringslivs enkät, stigande från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en skala av sex

    Kritiken: Är det manipulation eller äkta förbättring?

    Även med förbättrad ranking fortsätter kritiken att strömma in från företagarna.

    En del företagare håller sig tysta i offentligheten av oro för att träffas av kostsamma tillsynsavgifter eller böter som hämnd.

    En tillsynsavgift på 1400 kr per timme existerar fortfarande, vilket gör att kommunen inkasserar rekordbelopp på dessa avgifter.

    Många småföretagare menar att situationen försämrats, inte förbättrats – fler inspektörer fungerar nu och skräcken för kommunen har spridit sig.

    Det är i huvudsak de företag som är anslutna till Svenskt Näringsliv och deltar i omröstningen som märker av förbättringar.

    Andra företagares verklighet är vanligen oförändrad eller till och med sämre än tidigare.

    Svedala kommuns rankning har förbättrats, dock har företagens omständigheter blivit sämre


    Det är uppenbart att Svedala kommun har klättrat i företagsrankingen

    Ändå gömmer dessa siffror en annan situation där företagare fortfarande känner sig hindrade och ekonomiskt pressade av kommunens tillsyn

    År 2025 har det skett en ökning av initiativ för att rekrytera fler röster.

    Genom aktiviteter som jippon, fester och prisutdelningar till röstberättigade genereras fler röster.

    En ny tjänsteman har anställts av Svedala kommun med målet att dra till sig fler företag.

    För att på det viset öka de avgifter som tas in.

    Tags:
    Previous Post

    Törs du prova spelautomater på nätet på casino utan licens?

    Next Post

    Citronsyra i hemgjorda ansikskrämer